۱۳ فروردین ۱۳۹۹
بازدیدها: 1,225
بدون نظر

در این آموزش قصد دارم شما رو با شبیه سازی DSL دیگسایلنت آشنا کنم. حتما میدونید که نرم افزار دیگسایلنت یک نرم افزار قدرتمند در زمینه مهندسی برق می باشد. با توجه به اینکه در اکثر دانشگاه ها نرم افزار متلب مورد توجه عام می باشد، توجه بسیاری از دانشجویان از قابلیت های نرم افزار دیگسایلنت به دور مانده است. خیلی از دانشجویان فکر میکنند که نمی توانند کنترل کننده ها یا حتی الگوریتم های بهینه سازی مانند PSO را در دیگسایلنت انجام داد. اما باید بگم که برخلاف تصور شما، نرم افزار دیگسایلنت تنها یک نرم افزار برای مدلسازی سیستم قدرت و پخش بار گرفتن نیست. بلکه شما می توانید از این نرم افزار برای انجام پروژه های الکترونیک قدرت، کنترل خطی و کنترل مدرن، سیستم های قدرت، ادوات فاکتس، مسائل بهینه سازی و کیفیت توان نیز استفاده کنید. با استفاده از قابلیت DSL دیگسایلنت شما قادر خواهید بود اینورتر خود را با کنترل کننده مورد نظر خود کلیدزنی کنید، توربین بادی خود را کنترل کنید، ژنراتور سنکرون خود را برای عملکرد پایدار به کنترل کننده های ساخته شده با DSL مجهز کنید و هر کاری کنترلی دیگری که می توان در سیستم قدرت انجام داد.

زمانیکه یک در شبیه سازی خود یک سیستم قدرت را با استفاده از یک ژنراتور سنکرون مدل می کنید، در حالت عادی ژنراتور سنکرون موجود در کتابخانه نرم افزار دیگسایلنت به هیچ کنترل کننده ای مجهز نیست. بنابراین در صورتی که خطایی در سیستم اتفاق یبفتد یا تعادل بین عرضه و تقاضای توان در شبکه بهم بخورد سیستم قدرت به سمت ناپایداری خواهد رفت. کتابخانه نرم افزار دیگسایلنت دارای تعداد زیادی کنترل کننده و پایدارساز برای نصب بر روی ژنراتور سنکرون می باشد که همگی با استفاده از زبان شبیه سازی DSL دیگسایلنت شبیه سازی شده اند. گاهی اوقات لازم است که یک کنترل کننده خاص برای سیستم قدرت یا ژنراتور سنکرون و یا هر عنصر دیگری از کتابخانه طراحی شود که در این زمان باید با استفاده از قابلیت DSL دیگسایلنت کنترل کننده خود را ساخته و بر روی عنصر مورد نظر پیاده سازی کنیم. سیستم نیروگاه آبی زیر را در نظر بگیرد.

hydroplant

همانطور که مشاهده می شود، به منظور کنترل یک نیروگاه آبی چندین واحد کنترل با یکدیگر در ارتباط هستند. در شکل زیر که نقشه خارجی DSL کنترل نیروگاه آبی را نشان می دهد، کل متلعقات سیستم شامل ژنراتور سنکرون، توربین، گاورنر و کنترل کننده ولتاژ قابل مشاهده هستند. این درواقع همان مدل کامپوزیت شده سیستم کنترل نیروگاه می باشد که در آموزش قبلی درباره آن توضیحاتی داده شد. هر یک از بلوک های نشان داده شده در شکل زیر خودشان یک مدل DSL هستند به جز ژنراتور سنکرون که خودش یکی از اجزای کتابخانه است و درواقع یک مدل Built in می باشد. در شبیه سازی DSL دیگسایلنت باید سه بلوک دیگر یعنی گاورنر، توربین بخار و کنترل کننده ولتاژ را شبیه سازی کرد. البته در صورتی که فقط نیاز دارید کنترل کننده ولتاژ را طراحی کنید، می توانید از مدل های DSL آماده نرم افزار دیگسایلنت برای بلوک توربین و گاورنر استفاده کنید. 

composite frame

در شکل زیر یک مدل نمونه برای کنترل کننده ولتاژ که در شکل بالا به آن اشاره شد نشان داده شده است. این شکل در واقع مدل شبیه سازی شده کنترل کننده ولتاژ نیروگاه آبی را توسط DSL دیگسایلنت نشان می دهد. که وارد شکل بالا شده و بر روی ژنراتور سنکرون سوار می شود.

voltage controller

پروژه های شبیه سازی شده با DSL دیگسایلنت

در صورتی که پنجره تنظیمات مدل کامپوزیت کنترل کننده ژنراتور باز شود شکل زیر نمایان می شود که هر چهار عنصر نشان داده شده در نقشه خارجی یعنی ژنراتور سنکرون، مدل توربین بخار، گاورنر و کنترل کننده ولتاژ وجود دارند.

composit model window

با کلیک راست بر روی هر یک از مدل های DSL مانند شکل زیر و گزینه Show graphic می توان ساختار کنترلی آنها را مشاهده کرد.

DSL model