۱۲ فروردین ۱۳۹۹
بازدیدها: 1,111
بدون نظر

نرم افزار دیگسایلنت یک نرم افزار قدرتمند در زمینه مهندسی برق می باشد. با توجه به اینکه در اکثر دانشگاه ها نرم افزار متلب مورد توجه عام می باشد، توجه بسیاری از دانشجویان از قابلیت های نرم افزار دیگسایلنت به دور مانده است. خیلی از دانشجویان فکر میکنند که نمی توانند کنترل کننده ها یا حتی الگوریتم های بهینه سازی مانند PSO را در دیگسایلنت انجام داد. اما باید بگم که برخلاف تصور شما، نرم افزار دیگسایلنت تنها یک نرم افزار برای مدلسازی سیستم قدرت و پخش بار گرفتن نیست. بلکه شما می توانید از این نرم افزار برای انجام پروژه های الکترونیک قدرت، کنترل خطی و کنترل مدرن، سیستم های قدرت، ادوات فاکتس، مسائل بهینه سازی و کیفیت توان نیز استفاده کنید. با توجه به اینکه نرم افزار دیگسایلنت یک نرم افزار تخصصی برای دانشجویان رشته برق می باشد، لازم است که دانشجویان این نرم افزار را یاد بگیرند تا آینده شغلی خود را تضمین کنند. در ادامه به توضیحاتی درباره قابلیتهای نرم افزار دیگسایلنت می پردازیم.

نرم افزار دیگسایلنت ساخته شده توسط کشور آلمان می باشد که در شرکتهای برق در سراسر دنیا از جمله ایران مورد استفاده قرار می گیرد. شرکت های توزیع و انتقال برق ایران نسخه رسمی این نرم افزار را دارند و زمانیکه قرار است تغییری در شبکه مثلا ورود یک ژنراتور جدید یا ایجاد خط توزیع جدید برای برق رسانی به یک ناحیه خاص ایجاد شود، اپراتورهای شرکت برق ابتدا مطالعاتی از نظر کیفیت توان و پایداری شبکه با ایجاد تغییرات مورد نیاز در نرم افزار دیگسایلنت انجام می دهند. لازم به ذکر است که همه شرکت های توزیع در همه شهرها، مدل شبکه توزیع شهر را بصورت کلی دارند که توسط مهندسان طراحی شده است. 

نرم افزار دیگسایلنت شامل سه بخش کلی می باشد.

  1. شبیه سازی استاتیکی
  2. شبیه سازی دینامیکی یا DSL
  3. برنامه نویسی به زبان DPL مبتنی بر پایتون

 

۱- شبیه سازی استاتیکی

در این قسمت کاربر می تواند یک شبکه را با استفاده از المان های موجود در کتابخانه نرم افزار دیگسایلنت مانند شکل زیر مدلسازی کند. این شبیه سازی پایه انجام پروژه در دیگسایلنت می باشد. یعنی اگر قرار باشد یک شبکه شامل ژنراتور، خط انتقال و مصرف کننده ها را مدل کنیم، همه آنها در کتابخانه موجود است و مطابق آنچه که در نرم افزار متلب یاد گرفته ایم، عناصر را وارد صفحه ترسیم کرده و به یکدیگر مطابق نقشه متصل می کنیم تا شبکه تشکیل شود. این شبیه سازی استاتیکی می باشد. در این قسمت ما محدودیت داریم و نمی توانیم کنترل کننده خاصی را بر روی واحدها مانند ژنراتور سوار کنیم. اگرچه خود نرم افزار براساس هر عنصر، کنترل کننده های خاصی برای آن به صورت as built دارد که می توان آنها را به عناصر کتابخانه لینک کرد. مثلا می توان کنترل کننده ولتاژ AVR یا پایدار ساز سیستم قدرت PSS را بر روی ژنراتور سنکرون نصب کرد. اما زمانی که بخواهیم یک کنترل کننده خاص طراحی کنیم باید چه اقدامی انجام بدهیم؟؟ در ادامه خواهیم گفت….

static simulation

۲- شبیه سازی دینامیکی DSL

شبیه سازی دینامیکی در دیگسایلنت که به DSL (Dynamic Simulation Language) معروف است برای طراحی کنترل کننده های مورد نظر کاربر مورد استفاده قرار می گیرد. بعبارتی دیگر، زمانیکه شما کنترل کننده خاصی مد نظر دارید و آن کنترل کننده در نرم افزار موجود نیست، می توانید خودتان آن را طراحی کنید و بر روی عنصر مورد نظر نصب کنید. استفاده از زبان شبیه سازی دیگسایلنت یا DSL نیازمند علم کنترلی بالایی می باشد، چراکه شما قرار است مطابق دانشی که در دروس کنترل خطی و کنترل مدرن دارید، یک کنترل کننده طراحی کنید که می تواند شامل فیلترهای پایین گذر، کنترل کننده PID و گین های کنترلی باشد. بنابراین درصورتی که نیاز دارید یک کنترل کننده خاص طراحی کنید باید از شبیه سازی دینامیکی دیگسایلنت استفاده کنید. یک نمونه از کنترل کننده دینامیکی شبیه سازی شده که مربوط به یک اینورتر می باشد در شکل زیر نشان داده شده است.

DSL model

۳- برنامه نویسی DPL

قسمت سوم نرم افزار دیگسایلنت مربوط به بخش برنامه نویسی آن می باشد. نرم افزار دیگسایلنت این قابلیت را برای کاربران فراهم کرده تا بتوانند برنامه نویسی کنند و برنامه خود را به عنصر مربوطه لینک کنند. بعنوان مثال شما می توانید مانند نرم افزار متلب برنامه های متنوع مانند الگوریتم های ردیابی نقطه توان ماکزیمم در سلول های خورشیدی یا توربین های بادی MPPT، الگوریتم های بهینه سازی و روش های حل مسائل غیرخطی را در این قسمت نرم افزار انجام دهید. نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که زبان برنامه نویسی دیگسایلنت مبتنی بر زبان برنامه نویسی پایتون می باشد و از متغیر آن استفاده می کند.

بنابراین به عنوان سخن آخر، دانشجویان مهندسی برق به خصوص مهندسان برق قدرت و الکترونیک قدرت لازم است که یک نرم افزار تخصصی برق را بصورت حرفه ای یاد بگیرند که بتوانند در آینده کاری خود از آن استفاده کنند و یا کسب درامد داشته باشند. در صورت نیاز به هر گونه پروژه در دیگسایلنت یا سوالات احتمالی می توانید با ما از طریق شماره تلفن زیر تماس بگیرید.

۰۹۰۱۳۲۹۶۶۱۳