نیروگاه بادی یکی از روش های تولید برق در دنیا محسوب میشود. نیروگاه بادی معمولا شامل چندین توربین بادی است که در یک نقطه اتصال مشترک به شبکه سراسری متصل میشوند.

امروزه منابع انرژی تجدیدپذیر یک جایگزین بسیار جدی برای تولید انرژی الکتریکی هستند. به اتمام رسیدن منابع سوخت های فسیلی و آلودگی های زیست محیطی استفاده از آنها و ادامه روند گرمتر شدن کره زمین، نقش بسیار مهمی را در این حرکت و جابجایی ایفا نموده است. منابع انرژی تجدیدپذیر می توانند یک روش جدیدی را برای حل این مشکل طبیعی ایفا نمایند. علیرغم دسترسی نامحدود به انرژی باد و خورشید، یک سیستم خوداتکایی ژنراتور بادی یا فتوولتائیک نمی تواند تأمین کننده یک بار ۲۴ ساعته باشد. به بیان دیگر به این خاطر که تولید توان در نیروگاه بادی به شدت به وجود باد وابسته است، آنها را نمی توان در گروه ژنراتورهای مرسوم و رایج دسته بندی کرد. این طبیعت نوسانی باعث بوجود آمدن چالش هایی در شبکه قدرت گردیده به طوری که در اغلب اوقات تغییرات انرژی باد و خورشید نمی توانند بار توزیع شده را به طور کامل تأمین نمایند. در واقع تغییرات فرکانس ایجاد شده در سیستم های قدرت بخاطر نوسان در توان بادی تولیدی یکی از عوامل کلیدی در محدود کردن سطح نفوذ انرژی باد می باشد.

با توسعه شبکه های توزیع و مفهوم ریزشبکه، استفاده از واحدهای انرژی تجدیدپذیر در شبکه های توزیع رو به افزایش است. نگرانی که در استفاده از این واحدهای تولیدی وجود دارد، ماهیت تناوبی بودن انرژی اولیه (باد و خورشید) در این واحدها است. با توجه به اینکه تغییرات سرعت باد غیرقابل کنترل بوده، توان تولیدی توربین های بادی دارای نوسان است که می تواند پدیده های کیفیت توان مانند تغییرات فرکانس یا افت ولتاژ یا فلیکر ولتاژ را بوجود آورد. یکی از روش های غلبه بر این مشکل استفاده از سیستم های ذخیره کننده انرژی یا BESS می باشد. استفاده از این سیستم ها نه تنها قابلیت اطمینان سیستم را بالا می برد، بلکه پایداری حالت گذرا را نیز با پاسخ سریعی که دارند تضمین میکنند. بعنوان مثال، در صورتی که توان مصرفی شبکه متشکل از توربین های بادی در مدت زمان کوتاهی بیشتر از توان تولیدی مزرعه بادی باشد، در این شرایط سیستم با افت فرکانس روبرو شده و برای جلوگیری از خسارت وارده به مصرف کننده های حساس به این پدیده مانند بارهای القایی، سیستم ذخیره کننده انرژی با سرعت دینامیکی بالای خود وارد عمل شده و کمبود توان را برای این مدت کوتاه جبران می کند و فرکانس را به مقدار نامی باز میگرداند تا دوباره تعادل بین عرضه و تقاضا برقرار شود. مزیت دیگر استفاده از سیستم ذخیره کننده انرژی در کنار نیروگاه بادی از نقطه نظر اقتصادی است. به عبارتی دیگر، با توجه به اینکه قیمت برق و توان تولیدی توربین های بادی در طول روز متغییر است، ذخیره کردن انرژی در طول دوره هایی که قیمت برق پایین است و سپس فروش برق در دوره های با قیمت بالا یک ایده اقتصادی است. هدف از ایده پیشنهاد شده این است که از تغییرات قیمت برق در طول روز استفاده کرده و درآمدی از این طریق کسب کنیم که این عمل مستلزم یک برنامه زمانی دقیق برای شارژ و دشارژ واحد ذخیره کننده انرژی است. سود ناشی از فروش برق در این استراتژی با بهره برداری بهینه از سیستم ذخیره کننده انرژی در ارتباط است.