۱۴ فروردین ۱۳۹۹
بازدیدها: 841
بدون نظر

دوربین های فشار قوی یا High voltage camera یک نوع دوربین حرارتی هستند که در صنعت برق و ایستگاه های توزیع و انتقال مورد استفاده قرار می گیرند. از انجایی که تجهیزات سیستم قدرت در معرض استرس های الکتریکی و یا مکانیکی هستند، عمر آنها در حال کم شدن است و این باعث افزایش ریسک در سیستم قدرت می شود. بروز یک خطا که از دید اپراتور پنهان باشد می تواند منجر به خاموشی سیستم شود. بهره برداران شرکت های برق همواره به دنبال کاهش ریسک و جلوگیری از وارد امدن خسارت به تجهیزات شبکه هستند. یکی از وسایل مورد نیاز برای مانیتورینگ سیستم های الکتریکی از نظر خطا دوربین فشار قوی می باشد. با استفاده از دوربین های فشار قوی در کنار یک سیستم اتوماسیون برای نظارت در هر لحظه از زمان می توان از بروز خطاهای جدی در سیستم جلوگیری کرد. از آنجایی که استفاده از دوربین های فشار قوی و سیستم نظارت می تواند در روز و شب مورد استفاده قرار بگیرد، این عمل قابلیت اطمینان سیستم را افزایش می دهد.

خطاهایی که در سیستم قدرت رخ می دهند می توانند مانند نشتی روغن ترانس یا خرابی کاغذ عایق ترانس باشد. اما بسیاری از شرکت های توزیع دارای سیستم ماینتورینگ از راه دور نیستند تا این خطاها را تشخیص داده و آنها را برطرف کنند. همین خطاهای کوچک می توانند در صورت پیشروی باعث ایجاد خاموشی در سیستم شوند. به همین منظور مانند شکل زیر یک سیستم اتوماسیون که دارای دوربین های فشار قوی می باشد باید برای پست های برق در نظر گرفته شود.

electric-installation-02

اکثر تجهیزات سیستم قدرت قبل از اینکه دچار آسیب دیدگی شوند ابتدا گرم می شوند و این ویژگی آنها نیاز به یک دوربین حرارتی را طلب می کند. علاوه بر این همه تجهیزات سیستم قدرت تشعشعات حرارتی تولید میکنند که با چشم انسان قابل دیدن نیست و به شکل امواج مادون قرمز هستند. در نتیجه برای دیدن این امواج نیاز به یک دوربین فشار قوی می باشد. دوربین های حرارتی این امواج را ضبط کرده و آنها را به یک عکسی تبدیل می کنند که قابلیت خواندن دمای آن امواج وجود دارد. این اطلاعات حرارتی می تواند توسط سیستم اتوماسیون به اپراتور منتقل شوند و در صورتی که نیاز به اقدام پیشگیرانه ای باشد، اپراتورهای سیستم وارد عمل می شوند.

یکی از ویژگی های دوربین های حرارتی این است که برای عکسبرداری به نور نیازی ندارند و برای آنها فرقی ندارد که در روز کار کنند یا در شب. از دوربین های فشار قوی یا دوربین های کرونا برای مشاهده پدیده تخلیه الکتریکی استفاده می شود.پدیده کرونا معمولا در اطراف خطوط فشار قوی که دارای جریان متناوب دارند باعث مقداری تلفات الکتریکی و در شدیدترین حالت منجر به قوس الکتریکی و تخلیه کامل می‌شود. این پدیده منجر به تخلیه جزئی انرژی الکتریکی می شود که به آن کرونا می‌گویند.

هنگامی که گرادیان ولتاژ در سطح یک هادی بیش از شدت دی الکتریک هوای اطراف آن هادی گردد، هوای اطراف هادی یونیزه می‌شود حال اگر گرادیان ولتاژ بیش از۳۰کیلو ولت بر سانتیمتر گردد با پدیده ای به نام پدیده کرونا مواجه خواهیم شد و میدان الکتریکی در نزدیکی ماده رسانا می‌تواند به اندازه ای متمرکز شود که هوای مجاور خود را یونیزه نماید. 

پدیده کرونا معمولا در اطراف خطوط فشار قوی که دارای جریان متناوب دارند باعث مقداری تلفات الکتریکی و در شدیدترین حالت منجر به قوس الکتریکی و تخلیه کامل می‌شود. این پدیده منجر به تخلیه جزئی انرژی الکتریکی می شود که به آن کرونا می‌گویند.

یکی دیگر از مواقعی که کرونا بوجود می‌آید، در تیوب تخلیه الکتریکی کم فشار بااختلاف پتانسیل شدید، برای تولید پلاسما است. در این حالت گاز قبل از شکست کامل الکتریکی، دچار پدیده کرونا خواهد شد؛ این پدیده تنها در مکان هایی که میدان الکتریکی متمرکز شده است (مانند خراش‌ها، نقاط تیز و …) رخ خواهد داد و گاز در اطراف این مکان ها هادی گشته و هاله را تشکیل می‌دهد. این پدیده را با نام تخلیه تک قطبی نیز شناخته می شود.