۱۴ اسفند ۱۳۹۵
بازدیدها: 1,014
بدون نظر

میکروتوربین ها نوعی از توربین های حرارتی هستند که امروزه برای تولید برق در صنعت ریزشبکه و سمت توزیع استفاده میشوند. سابقه ي گسترش و توسعه روز افزون اين سيستم ها چندان طولاني نيست و به دهه اخير باز مي گردد.توسعه سيستم هاي توليد توان الكتريكي و حرارتي پر بازده تر با قابليت اطمينان بالاتر و با آلودگي كمتر يكي از نياز هاي روبه رشد صنعت در سال هاي آينده مي باشد و پيشرفت هاي سريع در اين زمينه فرصت هاي جديدي را براي استفاده كنندگان از الكتريسيته و گرما جهت كاهش هزينه ها , افزايش كيفيت و قابليت اطمينان وسايل مورد استفاده و همچنين كاهش خطرات زيست محيطي به وجود مي آورند.

میکروتوربین یکی از واحدهای تولید توان در ریزشبکه است که با توجه به کنترلی بودن آن می توان از آن بعنوان پشتیبان در ریزشبکه بهره برداری کرد. با توجه به اینکه منبع انرژی اولیه میکروتوربین بر خلاف توربین بادی  و سلول خورشیدی قابل کنترل است، معمولا از میکروتوربین بعنوان واحد اصلی در کنار باتری برای مدیریت ریزشبکه استفاده میشود. شبیه سازی میکروتوربین یکی از نیازهای اساسی در ریزشبکه میباشد که در این پروژه انجام شده است.

این پروژه در سیمولینک متلب شبیه سازی شده است. در این پروژه شبیه سازی میکروتوربین در ساختاری نظیر ریزشبکه به یک شبکه توزیع ۴۰ مگاولت آمپری متصل میشود انجام و عملکرد آن مورد بررسی قرار میگیرد.

Figure-1-Micro-turbine-generation-block-diagram