بررسی پاسخ فرکانسی توربین بادی در سیستم قدرت و ریزشبکه ها ضروری است. پاسخ فرکانسی توربین های بادی در حالت متصل به شبکه موضوع مهمی است که باید در بهره برداری شبکه مورد توجه قرار گرفته و چالش های پیش رو در حوزه کنترل فرکانس سیستم شناسایی شوند. امروزه توربین های بادی با توجه به آلودگی های زیست محیطی و کاهش منابع فسیلی نفوذ زیادی در سیستم قدرت پیدا کرده اند. توربین های بادی یکپارچه شده در سیستم قدرت مسائلی نظیر ناپایداری فرکانس و گاهی نوسانات یا افت ولتاژ را بر اثر جذب بالای توان راکتیو بوجود می آورند.

قبل از بهره برداری توربین های بادی در حالت مستقل یا متصل به شبکه باید آزمایش هایی در باره کنترل فرکانس و ولتاژ در شرایط گذرا و خطا بررسی و ظرفیت های سیستم شناسایی شوند. پاسخ فرکانسی یک توربین بادی در حالت متصل به شبکه و همچنین خطا نتایج قابل قبولی از ظرفیت توان اکتیو سیستم و روش های بهود پایداری استاتیکی و دینامیکی سیستم ارائه میدهد. اتصال توربین های بادی در ساختار ریزشبکه های هیبریدی این مساله را پیچیده تر میکند، چرا که تعامل و همپوشانی میان واحدهای تولید پراکنده مختلف بر پاسخ فرکانسی توربین بادی اثر میگذارد.

در این پروژه که با سیمولینک متلب شبیه سازی شده است، پاسخ فرکانسی یک شبکه بر اثر تریپ خوردن توربین بادی در آن بررسی میشود. همانطور که میدانید تریپ خوردن توربین بادی در شبکه ناپایداری ولتاژ و فرکانس، ناپایداری سرعت رتور را به دنبال دارد. در این پروژه سعی شده تا تمامی اتفاقاتی که برای شبکه می افتد در نتایج نشان داده شوند. این شبیه سازی بر روی سیستم چهار باسه و دو ناحیه ای کندور انجام شده است.

888