AGC یا Automatic generation control یا به فارسی کنترل خودکار تولید یک مکانیزم برای تنظیم تولید و مینیمم کردن انحراف فرکانس و تنظیم شارش توان در خطوط فراهم میکند.سیستم AGC تغییرات تولید را با فرستادن سیگنالها جهت کنترل کردن تولید واحدها تحقق می دهد. بکار گیری Automatic generation control در تولید توان سیستم قدرت ضروری است و این عمل پایداری ولتاژ و پایداری فرکانس سیستم را تضمین میکند.

تاریخچه

سیستم های اولیه AGC که در دهه ۱۹۵۰ میلادی به وجود آمد به تجهیزات کنترلی آنالوگ وابسته بود. در اواخر دهه ۱۹۶۰ این تجهیزات رفته رفته جای خود را به تجهیزات سیستم های دیجیتال داد. امروزه برای این سیستم کنترلی تجهیزات تمام دیجیتال رایج است.

AGC در سیستم های قدرت به دو صورت به کار میرود:

الف) AGC  در سیستم های قدرت منفرد

ب) AGC در سیستم های قدرت به هم پیوسته

کنترل فرکانس سیستم قدرت توسط AGC

انحراف فرکانس تاثیر مستقیمی بر نا متعادلی بین بار الکتریکی و منابع تولید توان دارد. یک انحراف فرکانس دائم تاثیر مستقیمی در بهره برداری سیستم, قابلیت اطمینان و راندمان دارد.از آنجایی که فرکانس تولید شده در شبکه برق متناسب با سرعت چرخش ژنراتور است, تغییر سرعت ژنراتور باعث تغییر فرکانس شبکه می شود.در این حالت واحدهای گاورنر تغییر سرعت را حس میکنند و دریچه ورود بخار به توربین را برای بازگشت فرکانس به مقدار نامی تغییر می دهند.

اهداف اولیه کنترل خودکار تولید تنظیم فرکانس در مقدار مشخص اسمی و حفظ تبادل توان بین نواحی کنترلی در مقادیر برنامه ریزی شده از طریق تنظیم خروجی ژنراتورهای انتخابی است.هدف دیگر AGC حداقل سازی هزینه بهره برداری و جبران کمبود توان بین واحدهای نیازمند توان است.

این پروژه در سیمولینک متلب شبیه سازی شده است.

555