۶ اردیبهشت ۱۳۹۸
بازدیدها: 1,394
بدون نظر

با سلام خدمت همراهان عزیز. در این آموزش نحوه ایجاد Plot در دیگسایلنت به شما عزیزان آموزش داده می شود.

نرم افزار دیگسایلنت بر خلاف متلب فاقد اسیلکوسکوپ در کتابخانه اش است. در سیمولینک متلب شما با استفاده از اتصال اسکوپ به مکان مورد نظر شکل موج ولتاژ یا جریان و یا هر متغیر دیگری را مشاهده می کنید. اما در دیگسایلنت شما اسیلوسکوپی در کتابخانه مشاهده نمی کنید. در نرم افزار دیگسایلنت برای رسم شکل موج های خروجی ابتدا باید متغیر آن را تعیین کنید. به عنوان مثال اگر میخواهید شکل موج جریان و توان خروجی ژنراتور سنکرونی که در شبیه سازی شما وجود دارد رسم کنید، ابتدا باید این متغیرها را که جریان و توان هستند مشخص کنید. اما نحوه مشخص کردن و منظور از مشخص کردن متغیرها برای رسم شکل موج چیست؟ خیلی ساده ست و اصلا پیچیده نیست. در مرحله اول شما باید یک بار شبیه سازی خود را مقدار دهی اولیه کنید که این کار با کلیک کردن بر روی آیکن Calcultaion Initial Condition که در شکل زیر نشان داده شده است امکان پذیر است. به شکل زیر توجه کنید. ما میخواهیم شکل موج جریان و توان اکتیو خروجی ژنراتور سنکرون را رسم کنیم. سیستم شبیه سازی شده زیر را در نظر بگیرید. بر روی آیکن مشخص شده در شکل زیر کلیک کنید تا پنجره فرمان آن باز شود. سپس در پنجره باز شده بر روی دکمه Execute کلیک کرده تا مقدار دهی اولیه انجام شود.

simulation diagram

پس از مقدار دهی اولیه، مطابق شکل زیر روی ژنراتور سنکرون مورد نظر راست کلیک کرده و سپس وارد لیست متغیرهای مربوط به این المان می شویم. پس از راست کلیک بر روی ژنراتور بر روی گزینه Define رفته و سپس از تب باز شده گزینه Results for RMS/EMT simulation کلیک کرده تا پنجره مربوط به متغییر های ژنراتور باز شود.

Define Variable

سپس پنجره زیر باز می شود. در این پنجره لیستی از همه عناصر به کار رفته در شبیه سازی شما که قابلیت Plot دارند نمایش داده می شود. شما باید بر روی المان که از قبل تعیین کردید دو بار چپ کلیک کنید و وارد پنجره متغییرهای آن شوید.

انتخاب عنصر مورد نظر

پس از انجام مراحل بالا سرانجام وارد پنجره مربوط به متغیرهای ژنراتور سنکرون می شوید. دقت کنید که یکی از ویژیگی های منحصر به فرد دیگسایلنت این است که متغیرهای زیادی را برای نمایش پشتبانی می کند و البته همه آنها را دسته بندی کرده است و شما می توانید متغیرهای مورد نیاز خود را انتخاب و رسم کنید.

plot guide

دقت کنید که با دو بار کلیک کردن بر روی هر متغیر، آن متغیر به لیست سمت راست (سبز رنگ) منتقل می شود. حال با این کار شما متغیرهایی که میخواهید شکل موج آنها را ببینید مشخص کرده اید. در مرحله بعدی باید آنها را در صفحه Plot رسم کنید. برای این کار از نوار ابزار بالای صفحه دیگسایلنت روی گزینه Insert new graphic در شکل زیر کلیک کنید و سپس از بین گزینه های ظاهر شده گزینه Virtual Instrument Panel  را انتخاب کنید و دکمه Execute را فشار دهید.

V panel

پس از این کار از لیست Plot های پایین صفحه شبیه سازی Plot جدید را انتخاب کنید. با راست کلیک کردن در وسط صفحه سفید نوع Plot را باید تعیین کنید که در حالت کلی شما باید مطابق شکل زیر گزینه Subplot را انتخاب کنید.

plot type

 

در پایان Plot شما بصورت شکل زیر آماده می شود و باید توجه کنید که این Plot در حال حاضر خام است و باید به آن متغیر اضافه کنید.

 

pure plot

 

حال که plot شما آماده است با دو بار چپ کلیک بر روی آن پنجره ای باز می شود که لیست عناصر موجود در شبیه سازی را مشاهده می کنید از ژنراتور تا ترانسفورماتور و باسبارها. در جدول باز شده بر روی قسمت خالی که در زیر نام  Element قرار دارد کلیک کنید و در پنجره بعدی ژنراتور مورد نظر را انتخاب کنید. در ستون بعدی یعنی ستون Variable دوبار کلیک کنید و متغیر مورد نظر مثلا جریان را انتخاب کنید. در ستون های بعدی میتوانید رنگ شکل موج را تعیین کنید یا میزان ضخامت آن را کم یا زیاد کنید. دقت کنید که می توانید چند شکل موج را همزمان در یک Plot نمایش دهید بسته به تعداد متغیرهای شما.

 انتخاب متغیر