۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
بازدیدها: 850
بدون نظر

شرایط بهینه مطالعه، مواردی هستند که با دانستن، به کارگیری و یا فراهم نمودن آن ها، می توان مطالعه ای مفیدتر و با بازدهی بالاتر داشت. درواقع این شرایط به شما می آموزند که چگونه از زمان های مطالعه، بهره وری بالاتری داشته باشید و قبل از شروع مطالعه چه اصولی را به کار گیرید، در حین مطالعه چه مواردی را فراهم سازید و چگونه به اهداف مطالعاتی خود برسید. برای موفقیت در مطالعه، باید درست شروع کنید؛ یعنی برنامه درسی خود را طوری تنظیم کنید که از خواندن کتاب ها، هرفی واضح و روشن را دنبال کنید.

– در هنگام مطالعه یک کتاب، ابتدا از قسمت های آسان و جذاب شروع کنید و بعد به سراغ بخش های مشکل تر آن بروید. این کار را می توانید با مرور قسمت های خوانده شده قبلی آغاز کنید. قسمت های آسان و جذاب علاقه شما را به خواندن افزایش می دهند.

– در برنامه ریزی درسی خود، موضوع های مشابه را پشت سر هم قرار ندهید و ان ها را یکی پس از دیگری مطالعه نکنید.

– اگر می خواهید چند کتاب را در یک روز مطالعه کنید، ابتدا زمان های خواندن و ترتیب قرار گرفتن ان ها را مشخص کنید و بعد به مطالعه بپردازید.

– حتی المقدور برای یک کتاب بیش از دو ساعت وقت در نظر نگیرید. زمان های مطالعه را به بازه دو ساعته تقسیم کنید. تصور نکنید که هر چقدر زمان مطالعه یک کتاب بیشتر باشد بهتر است! برعکس هر چقدر زمان کوتاه گردد و موضوع مورد مطالعه عوض گردد، میزان یادگیری افزایش می یابد.

– اگر می خواهید در شش روز هفته، شش درس بخوانید، هرگز هر درس را تنها در یک روز نخوانید. بهتر است هر روز را به شش قسمت تقسیم کنید و در هر قسمت، یک درس را بخوانید و این روند را در شش روز هفته ادامه دهید.

– به روش تدریجی درس بخوانید، یعنی در طول دوره درس بخوانید و خواندن دروس را به نزدیکی آزمون موکول نکنید. مطالعه تدریجی و باتداوم در طول دوره بسیار بهتر از مطالعه فشرده و باتراکم در چند روز قبل از آزمون است.

تکنیک های مدیریت زمان در جلسه آزمون

  1. تکنیک (×و – ):

گاهی برای به خاطر آوردن نام شخصی یا موضوعی هر قدر به ذهن خود فشار آورده ایم موفق نشده ایم اما وقتی پس از نومیدی به کار دیگری مشغول شده ایم بلافاصله آن نام یا موضوع به ذهن ما خطور کرده است که این خاصیت ذهنی را «رهایش» می نامند. در مورد آزمون باید گفت:

– اگر به سؤال و پاسخ کاملاً مسلط هستید که بلافاصله پاسخ خواهید داد.

– گاهی با اندکی فکر کردن متوجه می شوید پاسخ سؤال را نمی دانید، در این صورت بلافاصله کنار ان سؤال علامت (-) گذاشته و از آن عبور کنید. به هیچ وجه روی آن متوقف نشوید و به ذهن خود فشار نیاورید (رها شوید).

– گاهی به سؤالی برمی خورید که با اندکی فکر کردن درمی یابید که پاسخ دادن به آن زمان گیر است و یا بین دو گزینه شک می کنید، کنار ان سؤال علامت ( ) گذاشته و عبور کنید.

بعد از اتمام سؤالات هر مبحث، ابتدا به سؤالات با علامت () و در صورت داشتن زمان کافی به سؤالات با علامت (-) مراجعه کنید. مطمئن باشید که به درصد قابل توجهی از آن ها پس از رهایش ذهنی پاسخ خواهید داد.

  1. تکنیک زمان پاسخگویی به هر درس:

برای حفظ تعادل درصد نمرات و بهبود رتبه های آزمون، زمان پاسخگویی به هر درس را به همان درس اختصاص دهید. توصیه می شود در ابتدای آزمون، ساعت شروع به پاسخگویی هر درس را کنار نام درس یادداشت کنید، مثلاً اگر آزمون ساعت ۳۰/۸ آغاز می شود و زبان، ۲۰ دقیقه زمان نیاز دارد، کنار درس بعدی (مثلاً ریاضی) بنویسید ۵۰/۸ و … .

  1. تکنیک زمان مرور:

برای این که زمانی برای مرور سؤالات دروس سخت تر داشته باشید، بهتر است زمان پاسخگویی به هر درس را چند دقیقه کمتر از زمان استاندارد برای خود تعریف کنید تا در پایان چند دقیقه ای را فرصت مرور داشته باشید.

  1. تکنیک اولویت زمان های مرور:

در زمان مرور، ابتدا درس هایی را مرور کنید که فرصت نکرده اید در زمان تعیین شده تمام سؤالات آن درس را بخوانید. بعد به مرور سؤالاتی بپردازید که با علامت () مشخص کرده اید. در انتها به مرور سؤالاتی بپردازید که با علامت (-) مشخص کرده اید.

  1. تکنیک حداقل سؤالات:

به منظور جلوگیری از آرمان گرایی افراطی قبل از آزمون، در هر درسی حداقل توانایی خود را در نظر بگیرید و حداقل درصد را برای خود پیش بینی کنید یادتان باشد اگر شما نتوانستید ۱۰۰% سؤالات را پاسخ دهید قطعاً دیگران هم نمی توانند، تا با آرامش و تسلط بیشتری بتوانید به پاسخگویی سؤالات بپردازید.

  1. تکنیک وقفه در آزمون:

خستگی در جلسه آزمون امری طبیعی است که البته زمان بروز خستگی در افراد مختلف، متفاوت است. بهتر است با اجرای مراحل زیر رفع خستگی نموده و پس از دقیقه ای دوباره توان ذهنی خود را کسب نمایید. از جمله:

– تحرک جسمانی و یا کشش عضلانی برای افزایش سرعت جریان خون و رسیدن خون بیشتر به مغز.

– رعایت صحیح وضعیت نشستن؛ عمودی نشستن موجب روان شدن حرکت مایع نخاعی و برطرف شدن خستگی می شود.

– مصرف مواد قندی طبیعی مثل خرما و یا شکلات به منظور افزایش میزان گلوکز در مغز به همراه یک لیوان آب.

– تنفس عمیق و تلقین مثبت، تا اکسیژن بیشتری به مغز برسد.