۹ تیر ۱۳۹۴
بازدیدها: 1,070
بدون نظر

این پروژه مقاله یک پایدارساز تناسبی ـ انتگرالی را بر اساس سیستم فازی سوگنو برای میرا کردن نوسانات فرکانس پایین و بهبود پایداری سیستم قدرت ارئه می دهد. کار انجام شده به این صورت است که ابتدا ساختار توابع عضویت و پایگاه قواعد فازی یک پایدارساز تشکیل می شود. در این مقاله با توجه به اینکه پایدارساز از نوع PI است، بنابراین به دو ساختار سیستم فازی سوگنو احتیاج داریم (یکی برای بهره تناسبی و دیگری برای بهره انتگرالی). گین های تناسبی و انتگرالی می توانند به صورت بلادرنگ و به صورت اتوماتیک واکنش نشان دادن در برابر تغییرات به وجود آمده در شرایط کاری سیستم تنظیم شوند. برای مشاهده توضیحات بیشتر به ادامه مطلب بروید.

تولباکس فازی در متلب دارای دو نوع سیستم فازی است:

ـ ممدانی

ـ سوگنو

سیستم فازی سوگنو از نظر محاسباتی پاسخ موثرتری نسبت به سیستم ممدانی ارائه می دهد.

در کار انجام شده برای هر یک از بهره های تناسبی و انتگرالی یک سیستم فازی سوگنو با دو ورودی در نظر می گیریم. که یکی از ورودی ها سیگنال خطا و دیگری مشتق زمانی سیگنال خطا است. خروجی سیستم فازی سوگنو یک تابع سه جمله ای خطی به صورت زیر است:

If x1 is L and x2 is M then output = ax1+ bx2 + c

در این مقاله مدل سوگنو مرتبه صفر انتخاب می شود (a,b=0). که این یعنی خروجی سیستم فازی به صورت سینگلتون است که می توان آن را به صورت اسپایک هایی که فقط در یک نقطه مقدار دارند نشان داد (درست شبیه تابع دلتا دیراک).

در مطالعه حاضر از توابع عضویت مثلثی استفاده شده است که فرم این توابع برای ورودی های سیستم فازی به صورت زیر است:

kkkk

پس از تشکیل تمام قواعد ممکن، کنترل کننده طراحی شده و آماده قرار گرفتن در سیستم است. اما قبل از اتصال به سیستم باید خروجی سیستم فازی را نافازی کنیم. در این مقاله از روش نافازی سازی میانگین وزندار استفاده شده است.

برای مشاهده وضعیت قوانین فازی و پاسخ خروجی پایدارساز می توان خروجی ضرایب P وI را از تولباکس فازی متلب و قسمت view مشاهد کرد (view à surface).