۹ فروردین ۱۳۹۸
بازدیدها: 680
بدون نظر

كنتاكتور خازني جهت محدود كردن جريان لحظه وصل خازن ها ، مورد استفاده قرار می گیرند. در موقع اتصال يا قطع شدن خازن از شبكه جريان لحظه‎اي زيادي از كنتاكتهاي كنتاكتور عبور مي‎كند كه باعث ايجاد جرقه در كنتاكتها و آسيب ديدن آنها مي شود. در بالاي كنتاكتور خازني ، كنتاكتهاي كمكي به همراه سيم هاي روكشدار فنر مانند جهت محدود كردن جريان لحظه وصل، وجود دارد. كنتاكتهاي كمكي بدين معني كه وظيفه آنها تحمل اين جريان زيادبه جاي كنتاكتهاي اصلي، در لحظه وصل مي‎باشد تا اگر آسيبي به كنتاكتهاي كمكي برسد کنتاکتهای اصلی سالم باشند. همچنين اين كنتاكتها با همان جريان محدود شده توسط مقاومتها باعث شارژ اوليه خازن مي شوند.اگر اين شارژ اوليه نباشد خازن مستقيماً وارد مدار مي‎شود و جريان زيادي از آن عبور مي‎كند و در واقع يك شوك به خازن وارد مي‎شود كه خود باعث كاهش طول عمر قطعات از جمله خازن مي‎شود. لذا با وجود اين شارژ اوليه خازن آمادگي اوليه‎اي را جهت كار در شرايط نامي پيدا مي كند. بديهي است تعويض كردن اين كنتاكتها آسانتر و مقرون به صرفه تراز تعويض كنتاكتور مي‎باشد. اين کنتاکتورها مخصوص اتصال خازن به شبكه مي‎باشند كه كنتاكتور خازني ناميده مي‎شوند.

کنتاکتورهای خازنی تشکیل شده از یک کنتاکتور معمولی، کنتاکت کمکی مخصوص کنتاکتور خازنی و ۶ تکه سیم با مقاوت بالا تر از سیم های افشان معمولی، ساختار این کنتاکتور ها این گونه است که کنتاکت کمکی و کنتاکتوراصلی از لحاظ مکانیکی به هم متصل هست و از لحاظ الکتریکی هم به وسیله سیم به صورت موازی به هم وصل است.

کنتاکتور خازنی

تفاوت کنتاکتور خازنی با کنتاکتور معمولی در چیست؟

از منظر الکتریکی خازن در لحظه سوییچینگ اتصال کوتاه است لذا در هنگام وصل شدن به شبکه جریان هجومی بسیار بالایی از آن عبور میکند، این جریان علاوه بر تاثیرات تخریبی بر روی خازن،سبب خال زدن و در بعضی مواقع باعث جوش خورد پلاتین های داخلی کنتاکتور میشود که خود اثر تخریبی مضاعفی روی خازن میگذارد، از سوی دیگر در هنگام وصل یک خازن به مدار،خازن هایی که قبلا در مدار بوده انددر یک لحظه در خازن جدید تخلیه میشوند و جریان بزرگی حدود ۲۰۰ برابر جریان نامی را به صورت لحظه ای پدید می آورند.

عملکرد کنتاکتور خازنی چگونه است؟

در کنتاکتور های خازنی شیوه عمل به این صورت است که روی کنتاکتور یک سری کنتاکت کمکی نصب میشود و همانطور که در بالا گفتیم به وسیله سیم های دارای مقاوت بالا به کنتاکت های اصلی وصل شده ، کنتاکت کمکی از لحاظ مکانیکی طوری ساخته شده که قبل از کنتاکتور اصلی وصل شود و شارژ اولیه خازن از طریق سیم های مقاومتی صورت پذیرد تا کنتاکتور آسیب نبیند بعد از بسته شدن کنتاکت های اصلی، کنتاکت های کمکی از مدار خارج شده و خازن از طریق کنتاکت های کنتاکتور تغدیه میشود.